نحوه نگهداری کاکتوس در تابستان
نوشته شده توسط : hr

نحوه نگهداری کاکتوس در تابستان

کاکتوس ، نگهداری از کاکتوس
کاکتوس یکی از گیاهان پرطرفدار است که می توانید یک گیاه عالی برای آپارتمان های بدون بالکن امروزی باشد. با ما همراه شوید و نکته های مهم در نگهداری از کاکتوس در فصل تابستان اشنا شوید.
 

راههای نگهداری کاکتوس در تابستان

خیلی از ماها وقتی اسم کاکتوس را می شنویم یاد بیابان و آفتاب سوزان و خشک می افتیم در حالی که واقعیت این نیست و بسیاری از کاکتوس هایی که ما در منازل پرورش می دهیم مربوط به مناطق کوهستانی با آب و هوای معتدل و البته کم آب هستند. پس ما باید شرایطی را فراهم کنیم که نزدیک به آب و هوای مناطق زندگی کاکتوس ها باشد. هر چند بسیاری از شرایط را نمی شود دقیقاً مثل زیستگاه اصلی فراهم کردم. در این مقاله 10 نکته برای نگهداری کاکتوس ها در تابستان عنوان می شود. لطفاً در تکمیل این مقاله ما را یاری کنید.کاکتوس
کاکتوس کاشت گل و گیاه

اولین نکته ای که در تابستان به ذهن می رسد میزان آبیاری می باشد. مقدار آبیاری به اندازه، محل نگهداری، نوع کاکتوس و دما و رطوبت محیط بستگی دارد. پس نمی توان یک الگوی کلی برای آبیاری کاکتوس ها بیان کرد. ولی در کل در تابستان کاکتوس ها به آبیاری بیشتری نیاز دارند.

از ریختن آب زیر نور آفتاب خودداری کنید زیرا باعث سوختگی و ایجاد لک بر روی گیاه می شود.

از قرار دادن کاکتوس ها در زیر آفتاب مستقیم خودداری کنید. آفتاب مستقیم باعث سوختگی کاکتوس ها می شود. شاید برایتان سؤال ایجاد شود که چرا در طبیعت زیر نور شدید آفتاب کاکتوس نمی سوزند، زمانی که گیاه از همان ابتدای زندگی در زیر نور آفتاب باشد به مرور خود را با این شرایط تطبیق می دهد و نور آفتاب را تحمل می کنند. پس برای نگهداری شما نیاز به نور آفتاب فیلتر شده یا ملایم دارید حداقل 3-4 ساعت در روز.
فصل تابستان زمان مناسبی است برای پیوند و قلمه زدن کاکتوس ها، در این فصل می توانید گیاهان خود را تکثیر کنید. همچنین فصل تابستان زمان گلدهی اکثر کاکتوس ها می باشد که با گرده افشانی میتوان از آنها بذر تهیه کرد. برای گلدهی کاکتوس ها یک سری شرایط است که در مقاله ای کامل توضیح داده شده است، برای مطالعه اینجا کلیک کنید.
فصل گرما زمان خواب بعضی از گونه های کاکتوس ها می باشد. پس با شناخت از کاکتوس خود و فراهم کردن شرایط از خراب شدن آنها جلوگیری کنید. به عنوان مثال فصل خواب کاکتوس لیتوپس یا سنگی فصل تابستان می باشد که باید میزان آبیاری آن را کم کنید.
کاکتوس ها نیز مانند همه گیاهان مقدار تحمل دمایی مشخصی دارند که برای انواع گونه ها متفاوت می باشد. کاکتوس ها تا دمای حدود 50 درجه را تحمل می کنند ولی زمانی که دما از این حد بالاتر رود باعث پختگی بافت های داخلی گیاه می شود.
 
کاکتوس

نگهداری از کاکتوس ها

 یکی از نشانه های زیاد بودن میزان نور تغییر رنگ کاکتوس هاست و به قرمز و قهوه ای می باشد که باید میزان نور را کم کنیم.

چروک شدن و خم شدن کاکتوس های ستونی می تواند نشانه کم آبی باشد. که با آبیاری مجدد به حالت اولیه بر می گردند. ولی اگر مدت زمان بی آبی طولانی شود باعث خراب شدن و مرگ گیاه می شود.
کاکتوس های با تیغ های فشرده و دارای مو مانند سفالئسرئوس، اسپوستوا و سایر گونه ها نور آفتاب بیشتری را نسبت به کاکتوس های بدون تیغ تحمل می کنند.
در فصل تابستان کاکتوس ها و ساکولنت ها را با کودهای ازت پایین و پتاس بالا هر ماه یک بار کود دهی کرد. البته توجه داشته باشید کاکتوس هایی که خواب هستند را نباید کود داد.
*********************************************

نگهداری کاکتوس در آپارتمان

 
نگهداری کاکتوس در آپارتمان

۱۱ اصل مهم برای نگهداری گیاه کاکتوس در آپارتمان

 

 فقط فراموش نکنید: کاکتوس را به اندازه آب دهید!

 

کاکتوسها از جمله جذابترین و متنوعترین گیاهان خانگی هستند. اکثر انواع کاکتوس حتی در دست یک صاحب تازه کار، به راحتی رشد میکنند.
 

هرچند کاکتوسها در تمام مدت سال در گل فروشیها، فروشگاههای لوازم خانگی و حتی سوپرمارکتها به فروش میرسند، اما بهترین فصل تهیه آنها تابستان است.
ممکن است شما هنگام خرید یک کاکتوس جدید به چند مورد زیر هم نیاز پیدا کنید:

 

● گلدان:
در ابتدا، گلدانی برای کاکتوس انتخاب کنید. معمولا زمانی که کاکتوسی را میخرید، مدت زیادی از رشد آن در گلدان فعلی گذشته است و به احتمال زیاد به یک تغییر گلدان نیاز دارد. گلدانی را انتخاب کنید که تنها اندکی از گلدان فعلی بزرگتر باشد زیرا فضای بیش از حد به آبیاری بیش از اندازه منجر میشود. در ضمن توجه کنید که ته گلدان سوراخهایی برای خروج آب اضافه موجود باشد، زیرا بدون وجود آنها، کاکتوس پوسیده و خواهد مرد.

 

● خاک:
خاک کاکتوس، کالای بعدی سبد شماست. بهترین نوع خاک کاکتوس، اصلا برای این گیاه تهیه میشود و در اکثر فروشگاههای لوازم خانگی و باغبانی و گل فروشی موجود است. اگر موفق به تهیه این خاک نشدید، میتوانید با مخلوط کردن یک قسمت خاک گلدان با یک قسمت ماسه و کمی شن برای عبور راحت تر آب، خاک مناسبی تهیه کنید.

 

● تعویض گلدان:
اگر امکان دارد، هنگام تعویض گلدان بهتر است گلدان قبلی را بشکنید و گیاه را از آن خارج نمایید. زیرا خارج کردن کاتوس با بیلچه موجب زخمی شدن ریشه میشود. مقداری خاک کاکتوس تازه در ته گلدان ریخته و کاکتوس را روی آن قرار دهید و اطراف آن را با خاک بیشتر پر کنید.

این کاکتوس تا یک هفته پس از تعویض گلدان نباید در معرض نور شدید آفتاب قرار بگیرد و آبیاری آن نیز باید به اندازه باشد تا بتواند به محیط جدید خو بگیرد. پس از این جابجایی، کاکتوس تنها در صورتی به گلدان دیگر منتقل میشود که این تعویض کاملا ضروری باشد.

پس از تعویض گلدان، مراقبت از کاکتوس ساده ترین کار ممکن است، تنها مورد بسیار مهم این است که بدانید کاکتوس دو فصل دارد، فصل رشد فعال که در طی بهار و تابستان رخ میدهد و فصل استراحت که در پاییز و زمستان است، زمانی که کاکتوسها به خواب زمستانی فرو میرند.

 

● آبیاری:
در طی فصل رشد فعال کاکتوس باید بیش از دوران استراحت آبیاری شود. برنامه خاص و تعریف شده ای برای آبیاری کاکتوس وجود ندارد و برنامه آن به گلدان، خاک، آب و هوا و عوامل مشابه بستگی دارد.

بهترین روش برای تعیین مقدار آب مورد نیاز کاکتوس، این است که گیاه را مدتی با دقت زیرنظر بگیرید. هنگام آبیاری سعی کنید تمام سطح خاک خیس نشود و مراقب خروج آب نیز باشید. دور بعدی ابیاری باید در زمانی باشد که خاک کاکتوس کاملا خشک شده باشد.

 

ساده ترین روش حصول اطمینان از خشکی خاک این است که یک خلال دندان را با احتیاط در خاک فرو کنید، اگر خلال دندان نمناک شد، باز هم یکی دو روز صبر کنید. گیاه در فصل استراحت خود تنها چند هفته یکبار به آبیاری نیاز دارد.

 

● کود:
کاکتوس در طی پاییز و زمستان تنها هر دو تا سه ماه یک مرتبه به کود احتیاج دارد. یک کود کم ازت برای کاکتوس مناسب است. کودهایی که به تدریج در خاک آزاد میشوند نیز برای کاکتوس مناسب هستند، اما این کودها تنها یک مرتبه در بهار به خاک افزوده میشوند.

 

● نور:
کاکتوس به نور فراوان نیاز دارند و قرار دادن آنها در داخل اتاق و پشت پنجره های جنوبی بسیار مناسب است. در صورت ناکافی بودن نور طبیعی، نور مصنوعی نیز میتواند به عنوان مکمل، به کار رود.

 

● دما:
کاکتوسها میتوانند در فصل رشد خود دمای ۳۲ تا ۳۸ درجه را تحمل کنند و بهترین دما در فصل استراحت آنها، ۷ تا ۱۲ درجه سانتیگراد است. این دمایی است که کاکتوس در محل طبیعی زندگی با آن روبرو میشود. هوای سرد در فصل استراحت، میتواند به گل دهی گیاه در فصل رشد منجر شود

 

● مشکلات:
بزرگترین مشکل برای صاحبان کاکتوس، آبیاری بیش از حد است. اما این مشکل تنها با کمی دقت قابل حل است. آبیاری بیش از حد موجب پوسیدگی ساقه و ریشه گیاه میشود و متاسفانه هنگامی که ریشه کاکتوس بپوسد یا حتی پوسیدگی در آن آغاز شود، دیگر نمیتوان گیاه را نجات داد.

 

آفتهای کاکتوس به نسبه معدود هستند، اما هنگام خرید کاکتوس توجه کنید که حشره ای مشکوک روی آن لانه نکرده باشد. در صورتی که آفات کاکتوس به سراغ گیاه شما آمدند، با اندکی حشره کش میتوانید آنها را از بین ببرید.
 

 فقط فراموش نکنید: کاکتوس را به اندازه آب دهید!

 کاکتوس عمودی: گلدان مناسب برای این نوع کاکتوس، ظرفی است که دهانه آن به اندازه نصف قد گیاه باشد و بهتر است به جای عریض بودن، عمیق باشد.

 کاکتوس گرد: گلدان مناسب این کاکتوس تنها باید ۴ تا ۵ سانتیمتر عریضتر از کاکتوس باشد.

برای جلوگیری از زخمی شدن دست، کاکتوس را با یک ورق روزنامه که چندلا تا زده اید جابجا کرده و برای ریختن خاک در گلدان نیز از یک برگ کاغذ تا شده استفاده کنید.

 

● لایه های خاک کاکتوس:

۱) ریگ ریز
۲)خاک گلدان + ماسه
۳) خزه یا پوست برنج
۴) ریگ یا خرده سفال

 

*****************************

مفید ترین اطلاعات در مورد گل خاردار کاکتوس

hhs2325

گل و یا گیاه کاکتوس نوعی گل بسیار زیبا و خاردار می باشد که در نواحی بسیار گرم و خشک می تواند براحتی رشد و نمو کند چون این گیاه یا گل آب را به مدت طولانی و به مقدار زیاد می تواند در خود ذخیره کند بنابراین در مطلب زیر اطلاعات بسیار جذابی رو براتون گذاشتم.

امروزه کاکتوس ها را به خاطر شکل جذابشان می توان در سراسر جهان پیدا کرد. جمع آوری بیش از حد کاکتوس ها و از دست رفتن زیستگاه ها تهدیدهای اصلی برای بقای کاکتوس ها در حیات وحشند. گونه های خاصی از کاکتوس ها به عنوان گونه های در معرض خطر فهرست شده اند، اما خوشبختانه تجارت بیشتر گونه های کاکتوس بر اساس قانون ممنوع شده است.

 

 

حقایقی خواندنی درباره گیاه کاکتوس
 کوچک ترین گونه کاکتوس ها معمولاً فقط چند سانتی متر ارتفاع دارند.

√ طول عمر کاکتوس ها بسته به گونه آنها می تواند از ۱۵ تا ۳۰۰ سال باشد.
√ هر تیغ کاکتوس از آرئول به وجود می آید که ساختارهای برآمده ای روی سطح کاکتوس است.

 

 اندازه کاکتوس به گونه اش بستگی دارد. ارتفاع بزرگ ترین گونه کاکتوس می تواند به ۲۲ متر و وزنش به ۲۱۸۰ کیلوگرم بالغ شود (موقعی که به طور کامل با آب پر شده باشد.)
√ رنگ کاکتوس می تواند سبز، مایل به آبی یا قهوه ای- سبز باشد. کاکتوس ها ماده ای مومی در سطحشان دارند که جلوی از دست دادن آب از طریق تعرق را می گیرد. (تعرق، از دست دادن آب از طریق سوراخ هایی کوچک است در هنگامی که دمای بیرون بالا است.)

از تیغ های کاکتوس می توان برای تولید قلاب، شانه و سوزن استفاده کرد

 

√ کاکتوس به جای برگ تیغ دارد. این تیغ ها می توانند نرم یا سفت و راست یا خم شده باشند، به شکل مرتب در ردیف هایی قرار گرفته باشند و یا پراکنده باشند. طول آنها می تواند به ۱۵ سانتی متر هم برسد.
√ تیغ ها در کاکتوس دو نقش عمده دارند: آنها مانع از دست دادن آب از طریق تعرق می شوند و گیاه را از جانوران در امان نگه می دارند.

√ کاکتوس می تواند درخت وار (مانند درخت)، استوانه ای، گرد، نامنظم یا به شکل ستاره دریایی باشد. سطح آن هم می تواند صاف باشد یا از برآمدگی هایی پوشیده شده باشد.

 

√ از آن جایی که کاکتوس ها در مناطق خشک زندگی می کنند، نیاز به جذب مقدار زیادی آب و ذخیره کردن آن در ساقه و ریشه ها در طول دوره های خشکسالی دارند. ساقه علاوه بر ذخیره سازی آب، در روند فتوسنتز (تولید غذا با استفاده از نور خورشید و دی اکسید کربن) نیز نقش ایفا می کند.

 

√ ریشه های کاکتوس چند سانتی متر زیر زمین قرار دارند، اما قطرشان می تواند به ۲ متر برسد.

√ کاکتوس ها دوره های خفتگی (تعلیق یا کند شدن عملکردهای فیزیکی)، دوره های رشد شدید و دوره های شکوفایی دارند. آنها در دوره های رشد به نور خورشید و آب کافی نیاز دارند و این دوره ها به طور معمول کمتر از دوره های استراحت به طول می انجامد.

 

√ اندازه و شکل گل کاکتوس ها به گونه های آنها و نوع گرده افشانی شان بستگی دارد. آنها می توانند رنگ سفید، قرمز، نارنجی، صورتی یا آبی داشته باشند.

√ آبی که کاکتوس ذخیره می کند در مقایسه با آب شیر چگالی بالاتری دارد، اما برای مصرف آشامیدنی سالم است.
√ پروانه ها، زنبورها، بیدها، خفاش ها و مرغ های مگس خوار گرده افشان های اصلی گیاه کاکتوس هستند.

√ از تیغ های کاکتوس می توان برای تولید قلاب، شانه و سوزن استفاده کرد. میوه آن را هم می توان به صورت غذا مورد استفاده قرار داد.

 

√ کاکتوس های خاصی موادی به نام مسکالین تولید می کنند که اثرات توهم زایی دارد. این ماده به وسیله شمن ها برای باوراندن حالت ماورایی و اطمینان دادن از «ارتباط» با خدا مورد استفاده قرار می گیرد.
منبع : www.020.ir

**********************

نکات و قوانین اولیه نگهداری کاکتوس ها

نگهداری کاکتوس

نگهداری کاکتوس و قوانین اولیه آن

نگهداری کاکتوس

نکات نگهداری و قوانین اولیه

نگهداری کاکتوس

 

کاکتوس های صحرایی :

از بهار تا پاییز آن‌ها را در مکانی آفتابی قرار بدهید. اگز کاکتوس را از بارش باران حفظ کنید می‌توانید آن‌ را در فضای بیرونی نیز قرار بدهید. آبیاری را از اواخر بهار تا اوایل پاییز انجام بدهید. از اوااسط پاییز خاک را خشک نگهدارید. هر 14 روز برای ظهور علائم رشدی جدید به گیاه خود کود بدهید.

کاکتوس های جنگلی:

کاکتوس های جنگلی یا به عبارت دیگر کاکتوس هایی که در مناطق مرطوب رشد میکنند نیازمند آبیاری بیشتر و رطوبت زیاد هستند و نباید در معرض افتاب مستتقیم قرار بگیرند.

هیچ گاه کاکتوس های جنگلی را با صحرایی یکی نکنید این گیاهان از دو دسته متفاوت با نیازهای کاملا متفاوت هستند.

کاکتوس های صحرایی دارای ساختار هایی همانند خار هستند تا سطح تماس گیاه را افزایش بدهند. در واقع اغلب اوقات تنها منبع تامین کننده آب این گیاهان رطوبتی است که در فصل زمستان از صحرا عبور میکند. این گیاهان در فصل زمستان رطوبت مورد نیاز خود را در خارها و ساختار های خود ذخیره میکنند .

 

برخی از قوانین ابتدایی

 

نور:

نگهداری کاکتوس

گیاهان جوان و گیاهانی که بیشتر عمر خود را در سایه گذرانده اند باید تحت مراقبت بیشتری قرار بگیرند به دلیل اینکه اگر در افتاب مستقیم قرار بگیرند ممکن است دچار سوختگی شوند.

اگر کاکتوس های شما در سایه قرار دارند آنها را به سمت نور قرار بدهید . کاکتوس ها برای رشد بهتر همواره نیازمند مراقبت هستند.

اگر شما مشاهده کردید رشد کاکتوس شما از نظر قدی بیش از حد است باید آن را در مکانی که نور بیشتری دارد قرار بدهید.

آبیاری :

نگهداری کاکتوس

بدترین دشمن کاکتوس ها آبیاری بیش از حد است. یک مداد یا چوب را در خاک کاکتوس قرار بدهید. اگرچوب یا مداد را برداشتید و ذرات خاک به هم چسبیند و حفره پر شد به کاکتوس آب ندهید.

هنگام ابیاری به گیاه خود مقدار زیادی آب بدهید.

زیر گلدانی را از آب اضافه خالی کنید. کاکتوس از این شرایط  متنفر است.

خاک:

کاکتوس ها خاک با زهکشی مناسب را ترجیح می‌ دهند. بهترین ترکیب برای کاکتوس 2 پیمانه کمپوست، یک پیمانه خاک سرخ(رس) و نیم پیمانه شن است.

کوددهی:

به عنوان یک قانون کلی کاکتوس ها نیازمند کود زیادی نیستند. به هر حال میتوان برای رشد بهتر آنها هر از گاهی از کود استفاده کرد.

افات و بیماری ها :

بهترین راه پیشگیری است اما هر چند وقت یکبار اکتوس خود را از فاصله نزدیک مورد بررسی قرار بدهید و اگر  هر لکه‌ای به علت قارچ یا آفات مشاهده کردید به فکر درمان باشید.

نویسنده:  نسیم خدابنده‌لو

منبع




:: موضوعات مرتبط: کاکتوس و ساکولنت , ,
:: بازدید از این مطلب : 3008
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 آذر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: